Waar kan ik gebruik maken van het openbaar vervoer met de app?


Je kunt met onze app tickets kopen voor de trein van NS en hiermee door heel Nederland reizen.  Verder kun je tickets kopen voor de metro, tram en bus van de RET in regio Rotterdam. We hopen dit in de toekomst uit te breiden!


Hoe koop ik een kaartje voor de trein?


Klik in de app onderaan het scherm op de button ‘OV’, en klik op ‘Koop ticket’. Vervolgens klik je op 'trein', waarna je de route kunt invullen en daarna een keuze kunt maken voor het type en aantal tickets dat je wilt kopen. Tenslotte voer je de naam in van de reiziger die gebruik maakt van het ticket, en kun je betalen. Je krijgt in de app een QR-code waarmee je kunt inchecken. Let op: het ticket is alleen geldig voor de reiziger wiens naam is ingevoerd voor het ticket!


Hoe koop ik een kaartje voor de RET?


Klik in de app onderaan het scherm op de button ‘OV’, en klik op ‘Koop ticket’. Vervolgens klik je op 'RET' en daarna kun je een keuze maken voor het type en aantal tickets dat je wilt kopen. Tenslotte voer je de naam in van de reiziger die gebruik maakt van het ticket, en kun je betalen. Je krijgt in de app een QR-code waarmee je kunt inchecken. Let op: het ticket is alleen geldig voor de reiziger wiens naam is ingevoerd voor het ticket!


Hoe reis ik met een mobiel ticket voor het openbaar vervoer?


Bij openbaar vervoer diensten waar je moet inchecken, kun je het mobiele ticket scannen bij een barcode-poortje of paal. Bij diensten waar geen barcode-poortje of paal aanwezig is, moet je het kaartje kunnen tonen aan de vervoerder.


Wat als ik gecontroleerd word door een conducteur?


Als je kaartje wordt gecontroleerd door een conducteur kun je de QR-code van je ticket in de app laten zien. Deze kan de conducteur scannen om te controleren of je een geldig vervoersbewijs hebt.


Betaal ik extra kosten als ik een mobiel ticket koop voor het openbaar vervoer?


Je betaalt dezelfde transactiekosten als voor parkeren in de app. Dit betekent dat je €0,19 transactiekosten betaalt per transactie. Koop je dus meerdere tickets in één keer, betaal je nog steeds maar één keer €0,19 transactiekosten. Als je een abonnement hebt voor de transactiekosten, is deze ook geldig voor transactiekosten van Openbaar Vervoer.


Welke prijs betaal ik voor een kaartje?


De prijs per type kaartje staat aangegeven als je een ticket koopt in de app. Je betaalt de actuele prijs voor het openbaar vervoer ticket, zonder kortingen.


Wat voor kaartje kan ik kopen?


Voor de trein kun je een enkele reis of een dagretour kaartje kopen, voor zowel spits- en daluren. Ook is het mogelijk om een dagkaart voor de fiets of hond en toeslagen voor de InterCity Direct of Express. Voor de RET kun je alleen een dagticket of 2-uurs ticket kopen voor metro, tram en bus. De tijdslimiet van het kaartje gaat direct na aankoop in.


Kan ik een transactieoverzicht krijgen van mijn kaartje?


Als je in de app ingelogd bent op je account, kun je bij Geschiedenis de transacties van Openbaar Vervoer tickets terugvinden. Dit kan je bijvoorbeeld gebruiken om je gemaakte reiskosten te declareren.


Kan ik mijn kaartje van tevoren kopen voor een ander moment? 


Voor de trein is het mogelijk om een kaartje te kopen voor een andere datum. Voor de RET gaat de tijdslimiet van je kaartje direct na aankoop in.  Dit houdt bij een 2-uurs ticket bijvoorbeeld in, dat het kaartje 2 uur lang geldig is direct vanaf het moment van aankoop. Je kunt dit kaartje dus niet alvast kopen om op een andere dag te gebruiken.


Kan ik mijn kaartje printen?


Alleen de originele QR-code geldt als geldig vervoersbewijs. Een geprinte versie of foto van de QR-code is dus niet geldig.


Kan ik voor iemand anders een kaartje kopen?


Je kunt meerdere tickets tegelijk kopen. Vervolgens kun je per ticket de naam opgeven voor wie deze gekocht is. Let op: een ticket is alleen geldig voor de persoon wiens naam aan het ticket is gekoppeld.


Hoe kom ik door de poortjes als ik tickets voor meerdere personen heb gekocht?


Reis je met meerdere personen, laat dan je medereizigers eerst door het poortje. Scan telkens het ticket voor de persoon wiens naam aan de ticket gekoppeld is en scan als laatste je eigen ticket om zelf door het poortje te gaan.


Krijg ik geld terug als ik geen gebruik maak van het kaartje?


Wij kopen bij aankoop van een ticket direct de rechten voor het vervoersbewijs bij de aanbieder van het Openbaar Vervoer. Hierdoor is het niet mogelijk om geld terug te krijgen voor je ticket, als je deze niet hebt gebruikt.


Kan ik mijn OV-chip kaart koppelen aan mijn account?


Het is niet mogelijk om je OV-chip kaart te koppelen aan je account in de app.


Kan ik overal het kaartje op mijn telefoon scannen?


Je kunt je kaartje alleen scannen bij een barcode-poortje. De barcode poortjes zijn te herkennen aan de lichtbak in de kaartlezer en de rode barcode-stickers op het poortje. Als er alleen paaltjes staan dan houd je de barcode rechtsonder de kaartlezer. Als je gebruik maakt van een dienst waarbij het niet mogelijk is om een barcode te scannen, moet je het kaartje kunnen tonen aan de vervoerder.


Wat als mijn telefoon uitvalt tijdens de reis?


Als je reist met het Openbaar Vervoer moet je altijd een geldig vervoersbewijs kunnen tonen. Is je batterij leeg en kun je geen geldig mobiel ticket tonen, dan ben je verplicht om in te checken met een OV-chipkaart of een los reisproduct bij de vervoerder te kopen.


Wat als het poortje mijn QR code niet scant?


Dit komt vaak doordat het scherm voor de scanner vuil of beschadigd is door de vele reizigers die er een OV-chipkaart, portemonnee, of telefoon tegenaan duwen. Ook kan het aan het scherm van uw telefoon liggen als deze vuil of beschadigd is. Probeer het bij een ander poortje nog een keer. Als dit ook niet werkt, kan u zich melden bij een SOS/Info zuil (blauwe knop) om het poortje voor u te laten openen.