Hoe werkt mobiel parkeren met Ease2pay?


  1. Open de app. De app opent automatisch in de parkeerfunctie. Op de kaart zie je waar je je op dat moment bevindt.
  2. Controleer de parkeerzone en bevestig door op 'Bevestig zone' te drukken.
  3. Je ziet nu in welke zone je voor welk kenteken gaat parkeren. Je kunt nu instellen of je met of zonder eindtijd gaat parkeren. Je ziet meteen hoeveel het gaat kosten. Controleer de gegevens en druk op 'Betalen'.
  4. Je bent nu in het betaalscherm. Controleer de gegevens en de betaalmethode, druk op 'Betalen' om te starten met parkeren.


Indien je geen account hebt aangemaakt dien je het bedrag van te voren met iDEAL te betalen. De app van je bank stuurt je vervolgens terug naar de Ease2pay om de betaling meteen te verwerken. Pas op het moment dat de betaling verwerkt is kan je de parkeersessie starten. Controleer dit dus goed. De parkeerbelasting van een transactie zonder account kan niet deels worden teruggestort bij eerder stoppen van de parkeeractie, omdat wij geen account van je hebben. Wil je bij eerder stoppen wel je geld terug maak dan gratis een account aan in de app.



Kan ik ook zonder eindtijd parkeren?


Ja dat kan. In het scherm waar je de eindtijd kiest zit de knop “Zonder eindtijd”. Deze functie werkt alleen als je voldoende tegoed hebt, want bij Open-Eind-parkeren wordt 24 uur vooruit gereserveerd, dus je tegoed moet voldoende zijn voor 24 uur parkeren of een dagkaart. Je ziet in het scherm boven de knop ‘Betalen’ dan ‘Met parkeren zonder eindtijd parkeer je voor de maximale parkeerduur tot maximaal 24 uur. Wanneer je handmatig stopt met parkeren wordt het bedrag aangepast naar de geparkeerde tijd.” staan zodat je kunt controleren wat een hele dag of vergeten af te melden gaat kosten.



Waar kan ik parkeren met Ease2pay?


Je kunt in meer dan 140 steden mobiel parkeren met de app. Hier komen steeds meer gemeenten bij. Hieronder een overzicht:


Alkmaar, Almelo, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amstelveen, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Badhoevedorp, Barneveld, Bergen, Bergen aan zee, Bergen op Zoom, Beverwijk, Bolsward, Breda, Burgh-Haamstede, Bussum, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Diemen, Doesburg, Dokkum, Domburg, Dordrecht, Drachten, Duivendrecht, Ede, Egmond aan Zee, Ellemeet, Emmen, Enschede, Etten-Leur, Franeker, Franekerdeel, Geldermalsen, Geldrop-Mierlo, Goes, Gorichem, Gouda, Groningen, Hardenberg, Harderwijk, Haren, Harlingen, Heemstede, Heerenveen, Heerlen, Helmond, Hengelo, Hilversum, Hoofddorp, Hoogeveen, Hoorn, Hulst, Ijsseltein, Kampen, Katwijk aan Zee, Leerdam, Leeuwarden, Leiden, Leiderdorp, Lelystad, Maastricht, Meppel, Muiden, Naarden, Nieuw Haamstede, Nieuw Vennep, Nijkerk, Nijmegen, Noordwelle, Oldenzaal, Oost Kapelle, Oosterhout, Oss, Oudekerk van de Amstel, Purmerend, Renesse, Ridderkerk, Roermond, Roosendaal, Rotterdam, Scheveningen, Schoorl, Sittrad-Geleen, Sneek, Terneuzen, Texel, Tiel, Tilburg, Utrecht, Valkenswaard, Veere, Veldhoven, Velsen, Venlo, Vlissingen, Wageningen, Waterland, Waver, Weert, Weesp, Westvoorne, Wetenschouwen, Woerden, Zaandam, Zaanstad, Zandvoort, Zierikzee, Zutphen, Zwijndrecht, Zwolle.


We zijn er altijd druk mee bezig dit uit te breiden. Houd vooral de social pagina's in de gaten.



Krijg ik geld terug als ik mijn parkeersessie eerder beëindig?


Als je je parkeersessie eerder stopt dan de ingestelde parkeerduur dan storten we het te veel gereserveerde bedrag terug in je Wallet.

Let op: dit kunnen we alleen doen als je de app gebruikt met een account. Als je niet bent ingelogd met een account dan kunnen we helaas het te veel betaalde bedrag niet terugstorten.



Wanneer krijg ik mijn geld niet terug als ik eerder gestopt ben met een parkeersessie?


Als je de app gebruikt zonder dat je een account hebt, dan kunnen wij het resterende bedrag helaas niet terug betalen als je de parkeersessie eerder stopt. De ontvangen parkeergelden dragen we namelijk af aan de betreffende gemeente. 


De app gebruiken zonder account hebben we gemaakt voor die personen die alleen het kenteken met ons willen delen. Net zoals je bij de parkeermeter op straat alleen je kenteken hoeft in te voeren.


Hoe kan ik mijn parkeertijd verlengen?


  1. Open de app, je komt meteen in het scherm met je lopende parkeeractie
  2. Druk op 'Verlengen'
  3. Verleng naar het gewenste tijdstip en druk op 'OK'


Let op; sommige gemeenten hanteren een maximale parkeerduur (bijvoorbeeld in een drukke winkelstraat). Je mag dan bijvoorbeeld max 2 uur parkeren. In dat geval kan je de parkeersessie niet verlengen.



Wat kost parkeren met Ease2pay?


Naast de parkeerkosten betaal je € 0,19 per parkeertransactie.

Je kunt ook een abonnement nemen waardoor je gedurende de abonnementsperiode geen transactiekosten betaalt. Open in de app het accountmenu en selecteer “Abonnementen”. Druk op “Kies abonnement” knop, nu opent het scherm waarin je een abonnement voor 7 dagen, 30 dagen of 365 dagen kunt afsluiten. Als je een abonnement afsluit worden er geen transactiekosten gerekend bij het parkeren. Je abonnement wordt niet automatisch verlengd als de periode is verstreken.

Gebruik je de app zonder account betaal je nog extra betaalkosten voor het gebruik van iDEAL €0,25 cent en voor het betalen met credit card €0,35 cent.



Welke kosten rekent Ease2pay bij parkeren?


Naast de parkeerkosten betaal je transactiekosten of een abonnement. Alle bijkomende diensten zoals pushnotificatie, kenteken wijzigen of een extra kenteken, zijn gratis.



Kan ik zien of ik in de buurt goedkoper of gratis kan parkeren?


Ja dat kan. De app opent automatisch in de parkeerfunctie in de zone waar je je op dat moment bevindt. Beweeg de kaart tot jouw kenteken een blauwe grens overgaat. Bij het overgaan kun je de tarieven van andere zones zien. Op die manier kan je zien waar het parkeren goedkoper of zelfs gratis is.



Waarom kan ik in een stad niet parkeren met Ease2pay, maar wel in andere parkeer-apps?


Gemeenten bepalen zelf welke parkeerapps er zijn aangesloten. Met Ease2pay kun je bij meer dan 140 gemeenten mobiel parkeren en hier komen dagelijks nieuwe gemeenten bij. Wanneer je in een gemeente bent die niet is aangesloten op de Ease2pay app zie je een melding “Geen parkeergebied gevonden”.



Hoe kan ik een kenteken toevoegen?


Open de app en klik op het kenteken in de pointer op de kaart. Het scherm “Selecteer voertuig ” opent en kun je kentekens toevoegen. Je kan dit ook in het accountmenu doen wanneer je “Voertuigen” selecteert.



Hoe kan ik een kenteken verwijderen?


Open het accountmenu en selecteer “Voertuigen”. Swipe de regel van het kenteken dat je wilt verwijderen van rechts naar links om het voertuig te verwijderen.



Hoe kan ik een kenteken wijzigen?


Open de app en klik op het kenteken in de pointer op de kaart. Het scherm “Selecteer voertuig ” opent kies hier uit je toegevoegde kentekens het juiste kenteken waarmee je wilt parkeren.



Hoe vind ik mijn auto makkelijk terug?


Open de app bij een lopende parkeersessie zie je nu een detailkaart met de plek waarop jouw auto is geparkeerd. Klik op de kaart en kies jouw navigatieapp. Klik hierop om je naar jouw auto te laten navigeren.



Hoe weet ik dat mijn parkeersessie nog loopt?


In het Ease2pay app icoon op je scherm wordt met een rood cijfer aangegeven hoeveel parkeersessies er nog lopen.



Het stoppen van een parkeersessie lukt niet.


Lukt het niet in de app om de parkeersessie te stoppen dan kun je ook nog naar www.ease2pay.nl/Account. Log in en je ziet een overzicht van je transacties met bovenin de lopende parkeersessie. Klik op “Stop parkeren” je ziet nu dat de transactieregel een bedrag krijgt, dat is het bedrag waarvoor je geparkeerd hebt.



Ik heb een parkeerboete gehad terwijl ik met de app betaald heb, wat nu?


In een paar stappen kun je erachter komen of de boete terecht of onterecht uitgeschreven is. 

  1. Check in de app onder 'Geschiedenis' of je op de dag en tijdstip waarop de parkeerboete is uitgeschreven daadwerkelijk hebt betaald. Zo niet dan is de boete terecht. Zowel, volg dan de volgende stappen:
  2. Controleer of je het juiste kenteken geselecteerd had. Zo niet klik dan onderaan jouw parkeertransactie op “Bezwaarformulier opvragen”. Vul de voorbeeldbezwaarbrief verder in met alle details. Wijzig de tekst met de toelichting dat je wel had betaald maar helaas onder het verkeerde kenteken. Stuur de brief naar de gemeente waarin je geparkeerd stond.
  3. Had je wel het juiste kenteken geselecteerd klik dan onderaan de desbetreffende parkeeractie op “Bezwaarformulier opvragen”. Vul de voorbeeldbezwaarbrief verder in met alle details en stuur hem naar de gemeente waarin jij geparkeerd stond.


Hierna volgt een uitspraak door de betreffende gemeente op jouw bezwaar.



Ik heb per ongeluk het verkeerde kenteken geselecteerd, wat nu?


Als je per ongeluk het verkeerde kenteken hebt geselecteerd kan je dit niet meer aanpassen voor de lopende parkeersessie. Dit komt omdat we de reservering meteen doorzetten naar de database van het Nationaal Parkeer Register. Zo kunnen de controleurs ook zien dat je wel betaald hebt. Je kan je parkeersessie stoppen en een nieuwe parkeersessie starten voor het correcte kenteken. Mocht je toch een bekeuring ontvangen dan raden we je aan om bezwaar aan te tekenen. Zie daarvoor het kopje hierboven.



Hoe worden de parkeertarieven berekend?


De parkeertarieven worden berekend aan de hand van de starttijd en de opgegeven eindtijd. Op basis van deze tijden ontvangen wij een bedrag vanuit het Nationaal Parkeer Register dat we terugkoppelen in de app. Dit tarief is gelijk aan het tarief dat je zou betalen bij een parkeerzuil op straat. Als je de parkeersessie eerder beëindigt wordt op basis van de starttijd en de nieuwe eindtijd het daadwerkelijke te betalen bedrag berekend en teruggekoppeld. Indien je de parkeersessie met een account hebt gestart ontvang je het te veel betaalde bedrag terug in je Wallet.



Mijn betaalde tarief komt niet overeen met het aantal minuten dat ik geparkeerd heb en het uurtarief van de gemeente, hoe kan dit?


Iedere gemeente bepaalt per zone in welke tijdseenheden het parkeertarief berekend wordt. In de ene zone kan het dus zijn dat je per minuut betaalt terwijl je in de andere zone per kwartier betaalt. Omdat de getoonde tarieven berekend worden op basis van de informatie uit de database komt deze overeen met het tarief dat je zou betalen bij een parkeerzuil op straat. Omdat in de app de tarieven per uur getoond worden, kan het kloppen dat dit niet exact overeenkomt met het tarief dat je daadwerkelijk betaalt voor een bepaalde periode.



Zakelijk en privé parkeren in dezelfde app met notities toevoegen, kan dat?


Ja dat kan. In het menu 'Geschiedenis' kan je per transactie aangeven of deze sessie privé of zakelijk was. Daaronder kun je meteen een notitie toevoegen. Hiermee kan je makkelijk bijhouden voor welke klant of project een declaratie is.



Kan ik ook parkeren met een abonnement?


Ja, je kunt kiezen uit verschillende abonnementen waardoor je gedurende de abonnementsperiode geen transactiekosten betaalt. Open in de app het accountmenu en selecteer 'Abonnement'. Druk op 'Kies abonnement'. Hier kun je een abonnement kiezen voor 7, 30 of 365 dagen. Als je een abonnement afsluit worden er geen transactiekosten gerekend bij het parkeren. Je abonnement wordt niet automatisch verlengd als de periode is verstreken.